ομογένεια

Αγία Φιλοθέη η Αθηναία – «Εθνικός Κήρυκας»

Το μοναχοπαίδι του Aγγελου και της Συρίγας γεννιέται στην Αθήνα το 1522.

Πιθανόν το όνομά της να είναι παραφθορά του Ρηγίλλη, ή και Παρασκευή.

Λαμπρύνει με την ζωή και έργο της όλη την Αθήνα και γίνεται φωτεινό παράδειγμα για όλη την οικουμένη.

Μεγαλώνει με όλη τη φροντίδα και αγάπη της ευγενικής και αρχοντικής οικογένειας, μιας οικογένειας που κατάγεται από τους Παλαιολόγους.

Στα 14 χρόνια της κάνει έναν άτυχο γάμο με έναν σκληρόκαρδο Αθηναίο, τον Ανδρέα Χειλά.

Η ζωή μαζί του ήταν άσχημη. Ομως αυτό το άσχημο κομμάτι διαρκεί μόνο 3 χρόνια, και όταν χηρεύει και απελευθερώνεται από τον γάμο αυτό επιστρέφει στους γονείς της και τους φροντίζει μέχρι την τελευταία τους στιγμή. Αποκλείει έναν δεύτερο γάμο ενώ ετοιμάζεται για το μεγάλο έργο της.

Μετά τον θάνατο των γονέων της επιδίδεται στην άσκηση και την προσευχή και αρχίζει χωρίς δεσμεύσεις πια μαζί τους την ζωή που επιθυμεί. Και αυτό που επιθυμεί είναι να αφοσιωθεί έμπρακτα και ολοκληρωτικά στον Θεό και στο φιλανθρωπικό της έργο.

Χτίζει τον ναό του Αγίου Ανδρέα στα Πατήσια, τον μετατρέπει σε μοναστήρι αργότερα, ιδρύει εκπαιδευτήρια για τις νέες κοπέλες, τον Παρθενώνα της όπως λέει. Εκεί μαθαίνει τις κοπέλες να ράβουν, να υφαίνουν να κεντούν, να διαβάζουν και να γράφουν.

Χτίζει κελιά στον Αγιο Ανδρέα και δίνει στη μονή πολλά κτήματα και μετόχια στα Πατήσια, στην Αίγινα και στην Κέα. Κανείς δεν τόλμησε να αγγίξει την περιουσία της. Ακόμη και οι Τούρκοι σέβονται την Φιλοθέη, η οποία εν τω μεταξύ έχει γίνει μοναχή.

Χτίζει νοσοκομεία και ξενοδοχεία για τους άπορους η κυρά δασκάλα όπως την αποκαλούν οι Αθηναίοι. Σιγά σιγά τη συνοδεία της πλαισιώνουν και άλλες ευσεβείς και ευκατάστατες νέες και αφιερώνουν την ζωή τους και το έργο τους στη Χριστιανική αγάπη που διδάσκει η Φιλοθέη. Τότε στη συνοδεία της περιλαμβάνονται 200 μοναχές από τις καλύτερες οικογένειες των Αθηνών. Το έργο της είναι ασύλληπτα μεγάλο και δεν κατονομάζεται.

Στον Περισσό ιδρύει παραρτήματα του κεντρικού μοναστηριού του Αγίου Ανδρέα.

Στο Ψυχικό ανοίγει πηγάδι για να ξεκουράζονται και να ξεδιψούν οι περαστικοί. Από κει παίρνει και την ονομασία του η περιοχή του Ψυχικού. Ο Περισσός παίρνει το όνομά του από το νερό που περίσσεψε από το πότισμα του Αγίου Ανδρέα. Η Καλογρέζα ονομάζεται έτσι από την καλή καλογριά, την Φιλοθέη, που ο σκοπός της ζωής της είναι πλέον συγκεκριμένος. Να φροντίζει τους άπορους Αθηναίους και να τους λυτρώσει από  τα δεσμά της σκλαβιάς των Τούρκων και την ατίμωση. Ποτέ δεν επεδίωξε τίποτα για τον εαυτό της. Το κελί της ήταν τόσο λιτό ώστε να καλύπτονται μόνο οι καθημερινές ανάγκες της.

Με αυτόν τον τρόπο εκδηλώνει έμπρακτα την αγάπη της για τον Χριστό αλλά και τη δύναμη και το μεγαλείο του χαρακτήρα της.

Η Μαριάννα Καμπούρογλου αναφέρει πως μέχρι το 1821 σωζόταν το ασκηταριό της Αγίας με τον αργαλειό και όλα τα σύνεργα της χειροτεχνίας της.

Σε αυτό το χρονικό διάστημα της τουρκικής σκλαβιάς ο Τούρκοι πληρώνονταν με κεφαλικό φόρο. Οταν ο φόρος δεν πληρωνόταν οι άνθρωποι αποκεφαλίζονταν, οι δε γυναίκες τους και οι οικογένειές τους πουλιούνταν σκλάβοι. Η παρέμβαση της Αθηναίας Φιλοθέης είναι καταλυτική. Πληρώνει τα χρέη των Αθηναίων για να μην αποκεφαλίζονται και φυγαδεύει τις γυναίκες  που προορίζονται για τα σκλαβοπάζαρα στο μοναστήρι της Δάφνης  που είχε κτίσει στην Τζιά. Ολα αυτά φυσικά δεν άρεσαν στους Τούρκους, οι οποίοι εξαγριώνονται, την συλλαμβάνουν αλλά επειδή πληρώνουν αδρά οι συγγενείς, οι φίλοι και οι δημογέροντες την αφήνουν ελεύθερη.

Ετσι η Φιλοθέη συνεχίζει το έργο της  με την ίδια θέρμη και ζήλο. Και  στις 2 Οκτωβρίου στην αγρυπνία που γίνεται πρός τιμήν του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου στον Αγιο Ανδρέα την συλλαμβάνουν και την χτυπούν αλυπητα,αφήνοντάς την μισοπεθαμένη.

Ο χριστιανοί την παίρνουν στο μοναστήρι, ωστόσο είναι σχεδόν αδύνατο να αναρρώσει και στις 19 Φεβρουαρίου 1589 παραδίδει την αγία ψυχή της.

Για 20 μέρες ο τόπος του μαρτυρίου της ευωδιάζει και το σκήνωμά της  μετά από ένα χρόνο βρέθηκε σώο και μυροβόλο.

Το 1875 εκδίδονται για πρώτη φορά η βιογραφία και η ακολουθία της στην Βενετία ενώ ο καθαγιασμός της γίνεται επί πατριάρχου του Ματθαίου του Β (1595-1800).

Το σκήνωμά της βρίσκεται στο Μητροπολιτικό Ναό των Αθηνών.


Πηγή: www.ekirikas.com

Σχετικές αναρτήσεις

Θεόδωρος Παυλάκος: «Πολλοί σύλλογοι δεν έχουν τη δύναμη που είχαν παλαιότερα» – «Εθνικός Κήρυκας»

i-news24

Αλλαγές στο σύστημα αποζημίωσης θυμάτων – «Εθνικός Κήρυκας»

i-news24

Η Επιτροπή Παρέλασης Νέας Υόρκης τίμησε την 25η Μαρτίου – «Εθνικός Κήρυκας»

i-news24
Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας τότε συναινείτε σε αυτό. View more
Accept